۲۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳
دانستنی

بزرگترین گنج زمین از کف دریای کارائیب بیرون کشیده می‌شود

رئیس جمهور کلمبیا دستور داد تا بزرگترین گنج زمین از کف دریای کاراتیب بیرون کشیده شود. در ادامه با جز ئیات کشف بزرگترین گنج تارریخ آشنا می شویم .

گوستاوو پرتو ، رئیس جمهور کلمبیا دستور کشف بقایای کشتی بادیانی گالئون ین خوزه از کف دریای کارائیب را صادر کرد ، گنجینه ای که حدود ۲۰ میلیارد ارزش داشته و بسیاری آن را بزرگترین گنج جهان می دانند . در ادامه با جزئیات کشف گنج کشتی گالئون سن خوزه آشنا می شویم .

 

کشف بزرگترین گنج زمین از کف دریای کارائیب

خوان دیوید کوریا ، وزیر فرهنگ کلمبیا اعلام کرد  رئیس جمهور این کشور قصد دارد کشتی بادیانی گالئون سن خوزه را تا پیش از پایان دوره ریاست جمهوری خود یعنی قبل سال ۲۰۲۶ میلادی به شکل کامل از آب خارج کند .

 

بزرگترین گنج زمین

کشتی گالئون سن خوزه در ۸ ژوئن سال ۱۷۰۸ در اواسط جنگ جانشنیینی اسپانیا در ججزیره بارو در سواحل کارتاختا لنگر انداخت ؛ اما مدت کوتاهی با ۴ کشتی حنگی بریتانیایی یک نبرد دریایی را آغاز کرد و سرانجام به دلیل آسیب های شدید ناشی از برخورد گلوله های توپ کشتی بریتانیایی غرق شد .

بزرگترین گنج زمین

کشتی گاالئون سن خوزه در آن زمان منابع محلی را از سرزمین های تازه کشف شده به اسپانیا حمل می کرد . طی جنگ جانشینی اسپانیا ، این کشور بین کشور پرو و اسپانیا تردد داشت و جواهرات و ففلزات ارزشمند را به اسپانیا می فرستاد . داستان های متعددی در خصوص آخرین سفر این کشتی روایت شده است ، اما اکثر آن ها بر این باورند که این کشتی در آخرین سفر خود حداقل ۲۰۰ تن طلا،، نقره و زمرد که از بولیوی استخراج شده بود را  به اسپانیا حمل می کرد .

 

محل کشف بزرگترین گنج تاریخ

 

اتفاق غرق شدن کشتی سن خوزه حدود ۳۰۰ سال به عنوان یک افسانه شناخته می شود ؛ چرا که تا آن زمان هنوز مکان دقیق غرق شدن آن شناسایی نشده بود . سرانجام یک شرکت آمریکایی به نام گلوچا مورا در سال ۱۹۸۱ مدعی شد مکان بزرگترین گنج زمین را شناسایی کرده است . این شرکت مختصات جغرافیایی را در حالی به کلمبیا اعلام کرد که کلمبیتا اعلام کرد که کلمبیا متعهد شده بود نیمی از ارزش این گنج را پس از خارج کردن از آب به این شرکت آمریکایی بپردازد .

بزرگترین گنج زمین

 

سه دهه بعد خوان مانوئل سانتوس ، رئیس جمهور وقت کلمبیا در سال ۲۰۱۵ اعلام کرد نیروی دریایی این کشور موفق به کشف لاشه کشتی سن خوزه در یک مکان متفاوت با آنچه که شرکت گلوچا مورا اعلام کرد شده بود . 

چه کسی مالک کشتی سن‌خوزه است؟

به دلیل ارزش زیاد بار  کشتی سن خوزه خیلی ها برای آن لقب جام مقدس کشتی های غرق شده یا بزرگترین گنج زمین در نظر گرفتند . در حالی که این کشتی هنوز از آب خارج نشده است ، اما جنگ حقوقی بر سر مالکیت این گنج ادامه دارد و مشخص نیست چه کسی مالک دقیق این گنجینه است . 

 

کلمبیا مدعی است محتویات کشتی سن خوزه به این کشور تعلق دارد ؛ زیرا لاشه این کشتی در آب های ساحلی کلمبیا کشف شده است . از طرفی شرکت گلوچا مورا مدعی شده است برای نخستین بار مختصات جغرافیایی این کشتی را شناسایی کرده و به دولت کلمبیا تحویل داده است . 

 

علاوه بر این اسپانیا نیز کماکان مدعی است بار این کشتی غرق شده در حال حمل به اسپانیا بوده و این کشور باید بخشی از این گنجینه را دریافت کند .

گفتنی است مدتی قبل ارتش کلمبیا فیلمی از ماًموریت اکتشافی برای  کشف بقایای سن خوزه را منتشر کرد که نشان می دهد در لاشه این کشتی سکه های طلا ، بطری های شیشه ای ، ظروف سفالی ، ظروف چینی و توپ های جنگی متعددی وجود دارد . همچنین ارتش این کشور اعلام کرد تا کنون هیچ تغییری یا دخالتی از سوی عوامل انسانی در این کشور رخ نداده است .

 

 

     

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *