۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳
تکنولوژی و فناوری

به‌مناسبت ۲۰ سالگی فیسبوک؛ این شبکه اجتماعی چگونه جهان را تغییر داد

در این مطلب چهار حوزه ای اشاره کنیم که فیسبوک باعث تغییر آن ها در سراسر جهان شده است .

بیست سال پیش جوانی به نام مارک زاکربرگ پلتفرمی به نام فیسبوک Facebook را برای برقراری ارتباطات با یکدیگر راه اندازی کرد که اکنون به یکی از شرکت های بزرگ حوزه فناوری با نام متا شناخته می شود . فیسببوک همچنان یکی از محبوب ترین شبکه های جهان است که از زمان راه اندازی تا کنون بار ها باز طراحی شده است اما هدف ثابتی برای برقراری ارتباط آنلاین با دیگران را ندارد .

به مناسبت ۲۰ سالگی این شبکه اجتماعی محبوب در ادامه به چهار حوزه ای اشاره خواهیم کرد که فیسبوک باععث تغییر آن ها در سراسر جهان می شود .

قبل از فیسبوک شبکه های اجتماعی دیگری مانند های اسپیس MySpace نیز وجود داشتند که سایت مارک  زاکربرگ بلافاصله  پس از راه اندازی در سال ۲۰۰۴ با استقبال بسیار خوبی روبه رو شد .

 تا سال ۲۰۱۲ تعداد کاربران قیسبوک از یک میلیارد نفر عبور کرد و این پلتفرم همچنان به رشد خود ادامه داده است . اخیراً این شرکت نیز گفته بود  ۲.۱۱  میلیارد کاربر دارد .

مسلما فیسبوک گفته بود اکنون با وجود رقبای زیادی که وجود دارد نسبت به گذشته حداقل در بین جوانان محبوبیت کمتری دارد . اما همچنان محبوب ترین شبکه اجتماعی جهان است و عصر جدیدی از فعالیت های اجتماعی آنلاین را آغاز کرده است .

 

فیسبوک داده‌های شخصی ما را با‌ارزش‌تر و البته عمومی‌تر کرد

امروزه متا یکی از غول های تبلیغاتی است که همراه با شرکت هایی مانند گوگل سهم بزرگی از درآمد تبلیغاتی جهان را دارد . تقریباً همه ما می دانیم که شرکت های حوزه تبلیغاتی از داده های کاربران خود استفاده می کنند و متا تا کنون چندین بار به دلیل سوً استفاده از داده های شخصی جریمه شده است.

.در سال ۲۰۲۴ این شرکت با جریمه ۲۶۵ میلیون یورو معادل ۲۲۸ میلیون پوند اتحادیه ی اروپا به دلیل استخراج دااده های شخصی کاربران مواجهه شده است .

 

فیسبوک اینترنت را به یک فضای سیاسی تبدیل کرد

فیسبوک با ارائه تبلیغات هدفمند به یک پلتفرم مهم برای انتخاباتی سراسر جهان تبدیل شده است به عنوان مثال طبق تحقیقات Statista در پنج ماه منتهی به انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ ایالت متحده تتیم دونالد ترامپ بیش از ۴۰ میلیون دلار برای تبلیغات در فیسبوک هزینه کرد .

این شبکه های اجتماعی همچنان با ارائه امکان ساخت گروه های مختلف و اجرای کمپین ها در تغییر سیاست های مردمی نیز نقش داشته است .

 

فیس‌بوک آغازکننده امپراتوری متا و مارک زاکربرگ بود

با موفقیتبزرگ فیسبوک زاکربرگ یک شبکه اجتماعی و امپراتوری در صنعت فناوری ساخت که از نظر کاربران و توانایی کسب سود نسبت به بقیه رقبا برتری بی سابقه ای  ندارد . همچنین در ادامه سرویس های بیشتری از جمله واتس آپ ، اینستاگرام  و Oculus  متا توسط متا خریداری شده اند .

 

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *