۱۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳
علمی

مغز فیلسوف دگراندیش چینی به وصیت خودش منجمد شده تا ۵۰۰ سال دیگر یخ زدایی شود

یک فیلسوف چینی دگراندیش طبق وصیتش مغزش را منجمد کرده است تا شاید در آینده از آن برای علم استفاده شود . یکی از دوستان این استاد اعلام کرده است که وصیت هنگام مرگ لی زی هو این بود که مغز او منجمد و ۵۰۰ سال دیگر یخ زدایی شود .

لی که از دانشمندان مهم تاریخ و فرهنگ چین محسوب می شود ، در نوامبر ۲۰۲۱ در سن ۹۱ سالگی در کلرادو درگذشت . او در سال ۱۹۵۴ با مدرک فلسفه از دانشگاه پکن فارغ التحصیل شد و در طول زندگی خود در موًسسات تحقیقاتی مخهتلفی در سراسر جهان از جمله چین و پاریس کار کرد .

ماخونلین که در سال های آخر عمرش با لی دوست بود و ویراستار چندین کتاب او بود ، در ماه دسامبر مطلع شد که خانواده لی در روز درگذشت او با یک شرکت سرما زیستتی ( cryonics) _ تماس گرفته اند _ به این معنی که مغز او بیش از دو سال است که در سردخانه نگهداری می شود .

این استاد دانشگاه در سال ۲۰۱۰ با نشریه ای چینی خواسته خود پیش از مرگ را علنی کرد .

لی اندکی پیش از تولد ۸۰ سالگی اش گفت : ( گور نوشته ای نخواهیم داشت . اما مغزم را متجمد می کنم پس از ۳۰۰ یا ۵۰۰ سال آن را بیرون بیاورید . من به همسر و فرزندانم گفته ام که بعضی ها می خواهند به این شکل دوباره زنده  شوند ، اما من فکر نمی کنم که رستاخیز امکان پذیر باشد . من در تلاشم تا ثابت کنم که آیا فرهنگ بر مغز تاًثیر می گذارد یا خیر  و اینکه آیا می توان بقایای فرهنگ چینی را پس از چند صد سال در مغز من را پیدا کرد .

نظرییه ی جی دیان که او به آن اشاره کرده نظریه ای بود که لی در دهه ۱۹۶۰ مطرح کرد ، این نظریه استدلال می کند که قرار گرفتن یک فرد در معرض تاریخ و فرهنگ ممکن است که بر ساختار فیزیکی مغز اثر بگذارد .

در سال ۲۰۲۰ قبل از تولد ۹۰ سالگی لی ، او دوباره به درخواست غیر معمول خود اشاره کرد و به همان مجله گفت که ۸۰ هزار دلار به بنیادی که بقایای انسان را منجمد کرده اهدا کرده است .

او گفت که می خواهد مغز خود را ( تا زمانی که علم مغز به اندازه پیشرفت کند حفظ کند ) و افزود کعه می داند ۹۵ درصد احتمال دارد که آرزوی اوو برآورده نشود .

گفته می شود که برخی دیگر از جمله  دوستان لی نیز نسبت به آنچه ممکن است که در مغز لی رخ دهد تردید دارند چرا که درخواست او بر خلاف باور سنتی چینی ها مبنی بر حفظ یک پارچگی بدن اجساد است .

به گفته بغز لی تتوسط بنیاد گسترش حیات آلکور در آریزونا ، یک سازمان غیر انتفاعی که در حفظ انجمادی بقایای انسانی تخخصص دارد ، منجمد شده است .

آثار تاًثیر قابل توجهی بر دانشگاهیان چین در دهه ۱۹۸۰ داشت .

تاریخدان یوبینگ از دانشگاه پرینستون در مورد نقش لی در فرهنگ چین گفته است که او از طریق کتاب هایش یک نسل کامل روشنفکران جوان چینی را از ایدئولوژی کمونیست رها کرد .

این استاد دانشگاه یک بار به مدت سه سال پس از انتقاد از واکنش دولت چین به اعتراضات و قتل عام میان تیان آن من من در  در سال ۱۹۸۹ به حبس خانگی محکوم شد و کتاب های او در سرزمین اصلی چین ممنوع شد.

لی در سال ۱۹۹۲ به آمریکا رفت و در کالج کلرادو شروع به تدریس کرد تتا اینکه در سال ۱۹۹۹ بازنشسته شد.

گفته می شود که او پیشرفت های علوم مغز را به ویژه در اواخر عمر خود از نزدیک دنبال کرده و امیدوار به پیشرفتی بوده که به تحقیقات فلسفی کمک کرده است .

 

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *