۲۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳
مهاجرت

نه فقط پول؛ عوامل سیاسی، اجتماعی و ناامیدی دلیل مهاجرت نیروی انسانی است

مهاجرت و موج ناامیدی

هر چند دولتی ها اعتقاد دارند در حال عبور ازپیک مهاجرت هستیم اما فعالان حوزه فاوا نگران خروج نیروی انسانی از کشور هستند .

مسئله مهاجرت نیروی انسانی و هعم چنین مهاجرت استارتاپ ها به کشور های دیگر در یک سال اخیر بار ها مطرح شده است . یکی از مسائلی که به عنوانن چالش جدی اکوسیستم استارتاپی های کشور از سوی فعالان عرصه فناوری مطرح شده همین موضوع مهاجرت نیروی انسانی است . که براساس آمارهایی که طی یک سال قبل منتشر شد زنگ خطر این نوع مهاجرت به صدا در آمده است .

این موضوع محور اصلی پنجمین نشست انجمن تجارت الکترونیک هم بود . فعالان عرصه فناوری اطلاعات و نمایندگان بعضی نهادهای دولتی در این رویداد از زوایای مختلفی به این موضوع پرداختند . هر چند دولتی ها اعتقاد دارند وضعیت مهاجرت  نیروی انسانی چندان هم نامطلوب  و بحرانی نیست و در حال عبور از پیک مهاجرت هستیم . فعالان این عرصه اما نگاه خیره کننده به موج خروج سرمایه انسانی از کشور ندارند .

هر چند شاید وضعیت نا به سامان اقتصادی اصلی ترین عامل ایجاد میل به مهاجرت تصور می شود . اما حاضران در این نشست اعتقاد دارند که عوامل سیاسی و اجتماعی و هم چنین نا امیدی موجود در جامعه در تصمیم افراد برای مهاجرت نقش پر رنگی دارد .

عماد قائمی ، مدیر عامل شرکت مشاوره نا به سامان اقتصادی اصلی ترین عامل ایجاد میل به مهاجرت تصور می شود اما حاضران در این نشست اعتقاد دارند که عوامل سیاسی و اجتماعی است که به نظر قائمی با آن ها و رفع این نوع چالش ها در حوزه اختیارات یک شرکت نیست .

البته به گفته او ، مدیران در بحث های سازمانی می توانند تا حدودی به حفظ سرمایه های انسانی کمک کنند ؛ در این مسیر مهم ترین عامل نگهداشت افراد ، پول دادن بیشتر و مواردی مثل فراهم کردن امکانات رفاهی است .

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *