۱۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳
پزشکی

کیست مویی چگونه ایجاد می شود؟

آیا تا به حال نام کیست مویی به گوش شما رسیده‌است؟ این بیماری یکی از مشکلاتی است که ممکن است برای هر کسی پیش بیاید. معمولا در مردان بیشتر نام بیماری کیست مویی را می‌شنویم. شاید یکی از استرس‌هایی که در بیماران مبتلا به کیست مویی وجود دارد، جراحی آن است.

این بیماری بیماری چندان خطرناکی است و نام و ظاهر خوبی ندارد. اما می‌توان به راحتی آن را درمان کرد. مسئله‌ای که در رابطه با این بیماری وجود دارد، تشخیص به موقع و درمان آن است. اگر این بیماری را به حال خود رها کنیم، ممکن است با عوارضی نظیر سرطان مواجه شویم. با ما همراه باشید و کیست مویی یا کیست پیلونیدال را بیشتر بشناسید.

برای درمان این بیماری به دکترهای مختلفی می‌توانید مراجعه کنید. جهت تشخیص و درمان کیست پیلونیدال یا کیست مویی می‌توانید به پزشک عمومی، دکتر داخلی، دکتر جراح عمومی، دکتر پوست، متخصص اورژانس پزشکی مراجعه کنید.

کیست مویی چیست؟

کیست پیلونیدال یا بیماری رانندگان جیپ، یک کیسه‌ی غیرطبیعی حاوی مو و تکه‌های مرده‌ی پوست است که درون پوست تشکیل می‌شود. کیست پیلونیدال یا کیست مویی همیشه در نزدیکی دنبالچه یا کوکسیکس در بالای شکاف بین باسن قرار دارد. لازم است بدانید که کیست مویی بر اثر رشد مو و به دام افتادن آن در زیر پوست، سینوس یا کیست تشکیل می‌شود که اگر این کیست عفونی شود به آبسه پیلونیدال (آبسه زیرپوستی) تبدیل می‌شود و می‌تواند بسیار دردناک باشد. در این وضعیت برای تسکین درد می‌توان با جراحی و یا ایجاد برش کوچکی در پوست، کیست را تخلیه کرد.

در طی جنگ جهانی دوم، بیش از ۸۰،۰۰۰ سرباز به کیست پیلونیدال یا کیست مویی دچار شدند که عقیده بر این بود که علت آن تحریک شدن دائم پوست ناحیه دنبالچه، ناشی از سوار شدن در جیپ در راه‌های ناهموار بود. به همین دلیل این بیماری یه نام بیماری رانندگان جیپ، نامیده شد. پیلونیدال به معنای لانه‌ی مو است، گاهی اوقات پزشکان درون کیست فولیکول‌های مو را پیدا می‌‌کنند.

کیست پیلونیدال یا کیست مویی همیشه در نزدیکی دنبالچه یا کوکسیکس در بالای شکاف بین باسن قرار دارد.

این بیماری پوستی دارای عوارضی مانند عود کیست، عفونت سیستمیک (گسترش عفونت از طریق خون به کل بدن) و سرطان پوست است. عود کیست در ۵۰ تا ۴۰ درصد از کسانی که جراحی انجام داده‌اند، اتفاق می‌افتد. کیست پیلونیدال یا کیست مویی در مردان و جوانان شیوع بیشتری دارد و احتمال عود نیز در آنها بیشتر است.

در طی جنگ جهانی دوم، بیش از ۸۰،۰۰۰ سرباز به کیست پیلونیدال یا کیست مویی دچار شدند که عقیده بر این بود که علت آن تحریک شدن دائم پوست ناحیه دنبالچه، ناشی از سوار شدن در جیپ در راه‌های ناهموار بود. به همین دلیل این بیماری یه نام بیماری رانندگان جیپ، نامیده شد.

علائم کیست مویی چیست؟

کیست‌های پیلونیدال اندازه‌های مختلفی دارند و از یک کیست کوچک تا یک کیست بسیار بزرگ را شامل می‌شوند. در حالتی که کیست پیلونیدال یا کیست مویی عفونی نباشد، علامتی ایجاد نمی‌کند اما در صورت بروز عفونت می‌تواند علائم زیر را ایجاد کند:

  • کمر درد
  • درد، قرمزی و تورم در پایین ستون فقرات در ناحیه‌ی دنبالچه
  • حساسیت به لمس
  • خروج چرک و خون از یک سوراخ باز در پوست
  • تخلیه خون یا چرک
  • بوی بد هنگام تخلیه‌ی چرک
  • تب.

اگر متوجه هر کدام از علامت و نشانه‌‌های کیست پیلونیدال یا کیست مویی شدید، به دکتر مراجعه کنید تا با بررسی ضایعه، کیست را تشخیص دهد.

در پایین کمر تورم داری و چرک خارج میشه؟

همین حالا با متخصص مشورت کن.

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *