۱۰ فروردین, ۱۴۰۳
سلامت

عفونت ادراری چیست؟ و چه علایمی دارد

عفونت دستگاه ادراری نوعی عفونت باکتریابی است که بر بخشی از دستگاه ادراری تاًثیر می گذارد . هنگامی که عفونت ، دستگاه ادراری تحتانی را مبتلا می کند سیستیت ساده ( عفونت مثانه  ) نامیده می شود .

و هنگامی که بر دستگاه مثانه فوقانی تاًثیرر می گذارد به آن پیلونفریت ( عفونت کلیه ) گفته می شود .

 

عفونت ادراری چیست ؟

 

عفونت دستگاه ادراری ( UTI) نوعی از عفونت است که سیستم ادراری  را تحت تاًثیر قرار می دهد . ادرار معمولاً حاوی باکتری ( میکروب ) نیست . ادرار محصول جانبی سیستم تصفیه بدن ( کلیه ها ) است . زمانی که مواد زائد و آب اضافی توسط کلیه ها از خون خارج می شوند ، ادرار ایجاد می شود .

 

به طور معمول ادرار بدون اینکه هیچ گونه آلودگی ایجاد کند در سیستم ادراری حرکت می کند . با این حال باکتری ها می توانند خارج از بدن وارد سیستم ادراری شوند و سبب بروز مشکلاتی نظیر التهاب و عفونت شوند. این وضعیت سبب عفونت دستگاه ادراری می شود . معمولاً باکتری های زیر سبب بروز عفونت دستگاه ادراری می شوند :

 

اشریشیا کلی

پروتئوس میررابیلیس

اندروکوک سایروفیتیکوس

کلبسیلا پنومونیه

 

علت عفونت ادراری در زنان

 

کوتاه‌تر بودن پیشاب‌راه:

 

در بدن زنان ، پیشاب راه خیلی به واژن و مقعد نزدیک است . کوتاه بودن پیشاب راه باعث می شود باکتری هعایی که  به طور طبیعی در تماس با واژن و مقعد قرار می گیرند . مسافت کمتری را برای ورود به مثانه طی می کنند و منجر به شکل گیری عفونت در پیشاب راه و بقیه دستگاه ادراری می شود .

 

رابطه جنسی

 

فشارهایی که در طول دخول بر دستگاه ادراری زنان وارد می شود ، می تواند باکتری ها را از اطراف مقعد به مثانه منتقل کند . رابطه جنسی دهانی نیز می تواند باکتری ها را وارد پیشاب راه کند و خطر عفونت را افزایش دهد . ادرار کردن پس از رابطه جنسی به کاهش خطر عفونت کمک می کند.

 

اسپرم کش‌ها

 

اسپرم کش ها ممکن است خطر عفونت ادراری را افزایش دهند . زیرا در میکروبیوم واژن اختلال ایجاد می کنند .

 

استفاده از کاندوم

 

کاندوم های لاتکس روان نشده ممکن اسست سبب اصطکاک و تحریک پوست در هنگام رابطه جنسی شوند . این موضوع باعث بروز عفونت ادراری در زنان را افزایش می دهد . برای کمک یا جلوگیری از اصطکاک و تحریک پوست ناشی از کاندوم ، حتماً هنگام رابطه جنسی از روان کننده های مبتدی بر آب استفاده کنید .

 

دیافراگم‌های ضدبارداری

 

دیافراگام های ضد بارداری ممکن است به پیشاب راه فشار بیاورد . این می تواند تخلیه مثانه را کاهش دهد و خطر رشد باکتری و بروز عفونت را افزایش دهد .

 

کاهش سطح استروژن

 

کاهش سطح استروژن پس از یائسگی سبب تغییر در باکتری های طبیعی در واژن می شود . این موضوع می تواند خطر بروز عفونت ادراری در زنان را افزایش دهد .

 

مشکلات سیستم ایمنی

 

بیماری هایسی همچون دیابت ( قند خون بالا ) نیز افراد را در معرض خطر ابتلا به عفونت ادراری قرار می دهند ، زیرا در این شرایط بدن قادر نیست با میکروب ها مبارزه کند .

 

باردار

 

در طول بارداری تغییرات زیادی در بدن رخ می دهد ( از جمله تغییر در ساختار ادرار و سیستم ایمنی ) که خطر عفونت ادراری را افزایش می دهد . با رشد چنین فشاری که به مثانه وارد می شود افزایش پیدا می کند که این موضوع می تواند ادرار را کاهش دهد و منجر به بروز عفونت شود .

 

انسداد مجرای ادراری

 

زمانی که مجرای ادراری مسدود می شود احتمال تشکیل سنگ کلیه در مجرای ادراری بیشتر می شود . با انسداد مجرای ادراری احتمال بروز عفونت نیز بالا می رود زیرا باکتری هایی که وارد دستگاه ادراری می شوند نمی توانند خارج شوند .

 

 

استفاده از کاتتر

 

در برخی شرایط به هر دلیلی تخلیه ادرار به طور معمول صورت نمی گیرد و فرد باید از سوند ادراری ( کانتر ) برای دفع ادرار استفاده کند .این افراد به میزان بالایی در معرض خطر ابتلا به عفونت ادراری هستند . افرادی که از سوند ادراری استفاده می کنند ممکن است شامل افرادی باشند که :

 

در بیمارستان بستری می شوند

افرادی که مشکلات نورولوژیکی دارند و این مشکل توانایی آنها در دفع ادرار را می گیرد

افرادی که فلج هستند .

 

انجام پروسه درمانی اخیر

 

تمام جراحی دستگاه ادراری با معاینه دستگاه ادراری که در آن از ابزارهای پزشکی استفاده شده باشد می توانند دلیل ابتلا به عفونت ادراری باشند .

 

عفونت‌های دستگاه ادراری تا چه حد رایج هستند؟

 

عفونت های دستگاه ادراری بسیار رایج هستند و می توان گفت که حدودا از هر ۵ زن ۱ نفر در طول زندگی خود دچار این عفونت ها می شود . اگر چه این عفونت ها در زنان رایج است اما می توانند مردان ، کودکان و افراد مسن هم به این درد مبتلا شوند .

 

انواع عفونت ادراری زنان

 

دستگاه ادراری از دو قسمت فوقانی و تحتانی تشکیل شده است کلیه ها و حالب ها ( میز نای ) دستگاه ادراری فوقانی را تشکیل می دهند . این در حالی است که پیشاب راه مثانه ، دستگاه ادراری تحتانی را تشکیل می دهند .

 

اورتریت

 

عفونت پیشاب راه اورتریت نامبده می شود . پیشاب راه لوله ای است که ادرار از مثانه به خارج از بدن می فرستد .

 

پیلونفریت

 

عفونت کلیه پیلونفریت نامیده می شود . به طور کلی این عفونت از مجرای ادرار یا مثانه شروع می شود و در نهایت به یک یا هر دو کلیه می رسد .

 

علائم عفونت مجاری ادراری

در بزرگسالان

 

عفونت ادراری تحتانی سبب بروز این علائم می شود :

 

نیاز مکرر به دفع ادرار

درد، اذیت شدن یا احساس سوزش هنگام ادرار کردن

میل ناگهانی و شدید به دفع ادرار

ادرار گذر همراه با بوی قوی که ممکن است حاوی خون باشد

احساس اینکه مثانه کاملا خالی نشده است

احساس نا خوشی، درد و خستگی .

 

عفونت های ادراری فوقانی علاوه بر علائم بالا ممکن است سبب بروز این علائم شود :

 

تب ۱۰۰.۴ درجه فاز نهایت ( ۳۸ درجه سانتی گراد ) یا بیشتر

احساس گیجی

اضطراب و پشیمانی

بی قراری

درد در کمر و پهلو ها

لرز

حالت تهوع و استفراغ

 

در کودکان

 

سایر علائم عفونت مجاری ادراری که ممکن است کودکان را تحت تاًثیر قرار دهد عبارت اند از :

بالا رفتن دمای بدن

احساس نا خوشی و بد حال بودن ( برای مثال ممکن است نوزاد بد عنق باشد )

استفراغ

خیس کردن رختخواب

عفونت ادراری بیماری است که نسبتا قابل پیشگیری است برای اینکه خطر ابتلا به این درد را نداشته باشید می توانید این اقدامات را انجام دهید :

 

مصرف مایعات زیاد باعث می شود تا از این درد جلوگیری کنید

 

 

 

 

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *