۲۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳
نجوم و فضا

همکاری هسته‌ای ترسناک روسیه و چین در ماه؛ ماجرا چیست؟همکاری هسته‌ای ترسناک روسیه و چین در ماه؛ ماجرا چیست؟

دیگر فقط ناسا پیشتاز سفر های فضایی نیست و سایر کشور ها می خواهند در ماه پایگاه داشته باشند . اخیراً نیز همکاری هسته ای نگران کننده ای میان روسیه و چین منتشر شده است .

با نگاهی به اخبار علمی چنتد ماه اخیراً می توان به خوبی متوجه شد که عصر جدیدی از سفر های فضایی آغاز شده است . از طرفی کشور های مختلف در تلاش برای فرستادن کاوشگر خود به ماه هستند و از طرفی دیگر شرکت های خصوصی می خواهند امکان سفر تجاری به فضا را فراهم کنند . در این میان برخی موارد هستند که جدی تر تلقی می شوند.

به عنوان مثال آمریکا می خواهد با پروژه آرتمیس تا سال ۲۰۲۵ فضانوردان را مجدد به ماه برگرداند . هدف از اینکار ایجاد یک پایگاه نظامی خواهد بود . در گام های بعدی نیز مریخ و دیگر سیاره های منظومه شمسی رد پای انسان را لمس می کنند . در مقابل آمریکا ، چین و روسیه قرار دارند که می خواهند در ماه با همدیگر همکاری کنند .

همکاری چین و روسیه در ماه همچون کابوسی برای آمریکا است.

اخیراًسازمان فضایی فدرال روسیهخ اعلام کرده است که آنها قصد دارند تا سال ۲۰۳۵ با کمک چین یک پایگاه هسته ای بسازند . این نیروگاه می بایست انرژی مورد نیاز پایگاهی را تاًمین کند که هر دو کشور به صورت مشترک در ماه خواهند ساخت . بیشتر در سال ۲۰۲۱ روس ها اعلام کرده بودند که می خواهند با همکاری سازمان فضایی ملی چینیک پایگاه مشترک در ماه بسازند..

 

این مرکز پایگاه تحقیقاتی ماه نام خواهد داشت و درهایش به سوی تمامی کشور ها و شرکای بین المللی علاقه مند باز خواهد بود . هر چند این موارد احتمالاً شامل دانشمندان ناسا نمی شود . پس از تجاوز روسیه به اوکراین در سال ۲۰۲۲ ،آمریکا تحریم های مختتلفی علیه روسیه وضع کرد . همین نیز باعث شد که رابطه بین دو کشور تیره شود . در نهایت نیز سازمان فضایی روسیه اعلام کرد که ایستگاه فضایی بین المللی   را تا سال ۲۰۲۵ ترک خواهد کرد .

 

همچنین کنگره آمریکا قانونی تصویب کرده است که ناسا را از همکاری با شرکت های چینی مننع می کند . بدین ترتیب نتیجه همکاری روسیه و چین در ماه هیچ نفعی برای ناسا نخواهد داشت .

 

اخیراً رئیس سازمان فضایی روسیه نیز در مصاحبه ای ساخت نیرو گاه هسته ای در ماه را تاًیید کرده است . به باور وی اینکار بین سال های ۲۰۳۳ تا ۲۰۳۵ انجام خواهد شد . این پروژه چالش برانگیز قرار است توسط ربات ها انجام شود و انسان هیچ نقشی در آن نداشته باشد . بوریسوف همچنین تاًکید کرد که فناوری های لازم برای ساخت نیروگاه در ماه تقریباً آماده است .

 

روس ها هعچنین قصد دارند از راکت های هسته ای غول پیکر برای انتقال محموله های مورد نیاز برای ساخت پایگاه بهره ببرند . هر چند که ظاهراًً هنوز برخی از مشکلات ایمنی باقی مانده اند . با توجه به اینکه پنل های خورشیدی توانایی تولید و ذخیره انرژی کافی برای یک پایگاه علمی در ماه را ندارند ، ساخت نیروگاه هسته ای ( با ییک منبع قابل اتکا ) ضروری به نظر می رسد . 

 

سال گذشته بود که دانشمندان بیریتانیایی از برنامه خود بررای ساخت یک نیرو گاه جمع و جور در ماه پرده بر داشتند . در ساخت این نیروگاه از سلول های سوختی هم اندازه با دانه گیاههان استفاده خواهد شد . ناسا اعلام کرده است که می خواهد این ایده را در ماًموریت های آتی خود آزمایش کند . بر خلافف نیروگاه ناسا هنوز مشخص نیست که محصول همکاری روسیه و چین در ماه چه اندازه ای است و با چه شکل خواهد بود .

 

سازمان فضایی روسیه و چین هر کدام کار نامه ای متفاوتی در زمینه سفر به ماه داشتند . روس ها زمانی در سفر های فضایی با آمریکا رقابت می کردند ، اما مشکلات اقتصادی سبب شد که برنامه های بلند پرواز خود را رها کنند . البته آنها سال گذشته تصمیم گرفتند پس از ۴۷ سال فضا پیمای Luna-25 را به ماه بفرستند . هر چند که فضا پیما برخورد شدیدی با سطح ماه داشت و چاله ای به عرض۱۰ متر باقی گذاشت .

 

البته چین عملکرد موفق تری در چند سال اخیر داشت .آنها توانستا ااند در سال ۲۰۱۳ یک کاوشگر و یک سطح نشین را در ماًموریت Chang’e 3  روی ماه فرود آورند . در سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ نیز  ماًموریت های Chang’e 4 و Chang’e 5 انجام شد که در نتیجه آنها دو فضا پیما سطح ماه را لمس کردند. چینی ها در جدیدترین ماًموریت خود توانستند مقداری از خاک ماه را به عنوان نمونه به زمین بیاورند . آنها قصد دارند این دستاورد را در سال جاری تکرار کنند .

 

البته این تنها دستاورد های  چین در زمینه سفر فصایی نیست . آنها اخیراً اعلام کرده اند که می خواهند در دو سال آینده راکت های چند بار مصرف خود را آزمایش کنند . این راکت ها می توانند هزینه سفر های فضایی را به طور چشم گیر کاهش دهند . چین اعلام کرده است که در صورت موفقیت راکت ها ، اولین فضانوردان خود را در سال ۲۰۳۰ به ماه می فرستد .

 

رویکرد فعلی چین نشان می دهد که آنها به صورت جدی در تلاش برای کاوش در فضا هستند . چین تا کنون گام های مهمی برداشته است و همکاری با روسیه در ماه نیز می تواند شرایط را برای آنها بهبود بخشد .

 

 

 

 

 

 

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *